söndag 20 maj 2012

Kaffekakor

Det har varit en tung arbetsvecka, känns det som i alla fall. Trött som busen från morgon till kväll!
Fast igår efter jobbet, istället för att kasta mig i soffan och ta en tupplur, åkte jag till stan och
köpte blommor till altanen! Det fick jag energi av, så idag har jag planterat krukor och blomlådor!
Bilder kommer en annan dag, det ser inte speciellt snyggt ut som nyplanterat innan 'hålen' har växt igen.
 
Idag skulle vi eventuellt få besök av ett par vänner från England som är i Sverige på besök. Men tyvärr så hanns det inte med denna gången... Jag förberedde mig genom att ha nybakat att bjuda på ifall.

Det fick bli två sorters kakor och en sorts muffins.

 
Kaffekakor är ett recept som kommer ifrån min svärmor som hon brukar baka till sitt cafe. De är verkligen beroendeframkallande, det kommer kunder och beställer för att vara säkra på att få.
 
 
 
Kaffekakor

Sätt ugnen på 175grader.
200g smör
1dl socker
4dl vetemjöl
1dl potatismjöl
1/2tsk bakpulver
1/2tsk vaniljsocker
1msk snabbkaffepulver

Kräm
50g smör
1dl florsocker
1tsk vaniljsocker

Vispa smör och socker. Blanda ihop resten i en ny bunke och rör samman.
Blanda de två tillsammans. Gör till rullar och lägg i frysen en halvtimme.
Storleken på rullar beror helt på hur stora kakor du vill ha, hemma gör jag ca 4cm tjocka och på cafeet ca 6-7cm. De flyter inte ut nämnvärt i ugnen.

Under tiden görs krämen iordning.
Sedan skär man rullarna i ca 1 cm tjocka skivor och läggs på bakplåtspapper. Det är fint om kakorna håller sig någorlunda runda, så jag brukar mellan varje skiva snurra rullen ett kvarts varv så den inte blir platt på ena sidan. Grädda i ugnen i 8-10 minuter, de ska inte bli för bruna. Låt svalna på galler och sätt sedan ihop dem två och två med smörkräm emellan.

 
De andra kakorna är chocolate chip cookies och muffinsen är oxå chocolate chip. Recepten på de kommer vid senare tillfälle!
 
Nu är det bäst att jag slutar för vi är bjudna på grillat hos grannar längre bort, vi ska vara där nu!
Ha en fortsatt solig vårsommarkväll!

1 kommentar: